Classic Ford
Escort RS2000 MK2                                                                                   

Mijn Escort RS

Mijn huidige Escort RS is een RS2000 uit 1979. Aangeschaft in 2003 en is in twee jaar tijd geheel gerestaureerd. Ik heb de auto eerst opgebouwd als een groep 4 Escort in standaard RS1800 uitvoering wel met de fabrieks spatbordverbreding. In 2017 is de RS1800 uitstraling er vanaf gehaald en de belettering aangepast naar de Escort RS waarmee Hannu Mikkola in 1978 de Rally van Portugal mee heeft gereden. Ford heeft deze auto in 1979 verkocht aan Ford Nieuw Zeeland nadat hij daarmee eerste was geworden in de rally New Zealand. 

De carrosserie is eerst geheel kaal gemaakt en de roestige plekken zijn vervangen door nieuw plaatwerk. De body is op sommige plaatsen versterkt, voorzien van een rolkooi en de wielkuipen zijn aangepast voor de tarmac spatbordverbreders.  De wielophanging achter is veranderd en versterkt door een 4-link systeem en een panhardstang. De bladveren heb ik vervangen door coil-overs en er zijn turrets geplaatst zodat de schokbrekers optimaal hun werk kunnen doen. Het interieur is eenvoudig maar functioneel. De aanpassingen bestaan hoofdzakelijk uit twee lichtgewicht kuipstoelen, 4 puntgordels, een diep stuurwiel, een tripmaster en een brandblusinstallatie. 

De Atlas achteras is van een Capri die steviger is dan de standaard as. Deze is voorzien van een 4.6 overbrenging, een ZF platensper differentieel en de steekassen zijn van het type groep 1. De remtrommels zijn vervangen door geventileerde remschijven en doormiddel van een pedal-box is de rembalans tussen voor en achter te verstellen.

Aan de voorzijde is de motorophanging veranderd naar de chassisbalken en niet meer op de vooras. Deze vooras is verstevigd en biedt steun aan de verstelbare draagarmen. De RS stabilisatorstang is gebleven maar voorzien van een anti-duik set. De veerpoten hebben in hoogte verstelbare veren en draaien in een top-lager. Ook hier zijn geventileerde remschijven op gemonteerd. Het stuurhuis heeft een kortere overbrenging dan standaard en zit met een groep 4 verbinding aan de stuurstang. Dit alles wordt beschermd door een dikke aluminium karterplaat.

De motor is de standaard 2 liter pinto blok. voorzien van een hoge druk en capaciteit oliepomp. De cilinders zijn 1 mm opgeboord naar overmaat Mahle zuigers met uitsparingen erin voor de kleppen. De krukas is opnieuw gelagerd en de drijfstangen zijn met ARP bouten gemonteerd. Het lichtgewicht vliegwiel is ook gemonteerd met ARP bouten en voorzien van een versterkte koppeling. De cilinderkop is maximaal gevlakt voorzien van grotere in- en uitlaat kleppen. De nokkenas is de BF63 van Burton met CatCams volgers en dubbele VS42 klepveren. Een verstelbaar nokkenas tandwiel zorgt weer voor de juiste timing. Verder is er een kort inlaatspruitstuk gemonteerd voor de 45-Webers met F11 mengbuizen, stationairsproeiers 60F8 en 160 lucht. Aan de andere kant zit een spagetti uitlaatspruitstuk met een 2,5 inch uitlaatsysteem met twee dempers.

De transmissie bestaat uit een Sierra T9 5-bak voorzien van HD Quaife tandwielenset met een rechtvertande overbrenging; 2.39 - 1.69 - 1.21 - 1.0 - 0.93. De standaard aandrijfas is vervangen door een eendelige starre as.




Deze uitvoering is van de Escort RS van Hannu Mikkola / Arne Hertz voor de Rally van Portugal in 1978.