Mijn escort restauratie-project 1300 sport
Update: 20-12-2022
Het was niet echt de bedoeling een nieuw project te beginnen, maar een collega vertelde mij (in 2018) dat er bij hem in de buurt ook zo'n Escort stond zoals ik heb. Dit maakte mij nieuwsgierig en vroeg hem of hij er een foto van kom maken en eventueel een telefoonnummer van de eigenaar had.
Het bleek een 1.3 uit 1975 te zijn waar al iemand aan begonnen was. Er zaten al nieuwe voorschermen op en achter waren de wielranden gerepareerd. Hij stond op 7J RS velgen en zag er nog redelijk goed uit. Zonde dat deze auto buiten stond in weer en wind. Een telefoontje naar de eigenaar van het terrein volgde snel maar helaas zonder gewenst resultaat. Hij was niet de eigenaar en wist me te vertellen dat de Escort niet te koop was..... zonde! Jammer, maar het verhaal kreeg 3 jaar later, een onverwacht vervolg in mei 2021!
Dezelfde collega vertelde me dat hij de eigenaar van de Escort gesproken had en en dat deze mij ging bellen. Wat een nieuws! En inderdaad belde de eigenaar mij een aantal dagen later met de vraag of ik interesse had in zijn Escort. Zijn project was gestrand, hij ging verhuizen naar een andere woning en de Escort mocht weg inclusief bijbehorend spullen. De Escort die al drie jaar buiten stond had namelijk geen motor en bak erin, maar die had hij nog. De vraagprijs was acceptabel en ik moest eerst maar eens komen kijken voordat ik ja zei... Ja stond voor mij al vast, Deze auto mocht niet verder rotten en moest een nieuwe kans krijgen!
Door de Corona tijd is de Escort RS weinig gebruikt en er waren geen/weinig track-days en evenementen waar we de Escort mee naar toe konden nemen. Het idee om een standaard Escortje erbij te hebben om lekker mee te kunnen toeren en rondrijden sprak me wel aan. Deze kans om dit project te kopen liet ik dus niet voorbij gaan.
De jaren buiten hadden de Escort geen goed gedaan. De begroeiing had inmiddels bezit genomen van de auto en zelfs de weg gevonden naar het interieur. Alles zat onder de klimop... Ondanks dit zag ik de potentie in deze auto. De eigenaar vertelde dat er RS voorpoten onder zaten en een RS achteras met 3.54 overbrenging. Ook had hij er diverse onderdelen bij; Een getunede RS2000 motor, 5-bak met RS kom, Aluminium karterpan, een 5de RS wiel etc.... ik was overtuigd, de Escort ging mee!
De dagen na thuiskomst, eerst de balans eens opgemaakt. Hoe was de staat van de Escort? Wat moest er allemaal vernieuwd worden? Wat gaat het kosten? Allemaal vragen die langzaam een antwoord moesten geven. Eerst maar eens begonnen met het demonteren van de auto. Alles moest eruit om te kunnen zien wat er aan plaatwerk nodig was. Een zaterdagmiddag was voldoende om de Escort te strippen...
Er kwamen behoorlijk nog wat plekken naar voren die eerder verborgen zaten. Vloerplaat linksvoor. Binnendorpels links en rechts hadden kleine plekjes. En de voorste koker waar de voorstoel op wordt gemonteerd was er slecht aan toe.
De Escort was aardig vuil (groen) van buiten en kon wel een wasbeurtje gebruiken. Tjonge, dat deed wonderen. De kleur was lichter dan gedacht en begon hier en daar zelfs te glimmen!
De verschillen in carrosserie waren opvallend. Veel kenmerken van de mk1 body zaten nog in deze auto zoals de metalen plaat achter de rugleuning van de achterbank. De slotplaat in het voorfront heeft bovenop afgeronde hoeken en de paravent heeft 5 "deuken" in plaats van de zeven bij latere bouwjaren. Opletten dus bij bestellen van plaatwerk. Plaatwerk was er genoeg nodig. Nieuwe voorschermen, voorfront, paravent, vloerdelen, wielranden, achterpaneel tussen de achterlichten etc... Een ritje naar Harrie Drenth was het eerst volgende agendapunt.
De lijst met plaatwerk was behoorlijk maar Harrie had alles op voorraad. Hij levert al meer dan 30 jaar plaatwerk van Magnum. Je kunt hiervoor kijken op: www.magnumclassicfordpanels.co.uk
Na een zaterdag plaatwerk ophalen in verweggistan, kon het project verder.
Het achter tussenpaneel had links wat schade opgelopen en zat vol met overbodige gaten. Dit moest dus vervangen worden. Het linker achterscherm was aan de achterzijde ook beschadigd en was al eens gerepareerd maar niet 100%. Ook dit moest beter zodat ook de naden van de achterklep weer netjes waren. De achterklep zelf had een klein roestplekje aan de rechter kant. Dit kon netjes gerepareerd worden zonder de klep te vervangen.
Op de randen van de achterschermen onder de achter zijruiten zaten links en rechts ook kleine roestplekken waar de chroom raamomlijsting had gezeten. Deze omlijsting komt niet meer terug dus moesten de randen netjes strak worden.
Aan de wielrand rechts was nog niets aan gedaan. Toch zat aan de achterzijde een klein plekje onder de lak. Niet erg genoeg om de gehele wielrand te vervangen, maar een nieuw stukje wielrand inlassen was voldoende om dit te herstellen.
De oude lak op het achterscherm is trouwens geheel verwijderd zodat deze niet kan gaan werken als de Escort straks wordt overgespoten. Dit zou zonde zijn van al het werk.
De wielrand aan de linkerzijde was al door de vorige eigenaar gerepareerd, maar doordat de auto zo lang buiten had gestaan in wind en regen moest dit opnieuw. De oude plamuur geheel verwijderd en de gerepareerde wielrand weer vervangen door een nieuwe buitenrand als ook een nieuwe binnenrand.
De werkzaamheden aan de achterzijde zijn hierbij voltooid en alles is hierna in de grondlak gespoten, De portieren waren in redelijke staat, links en rechts een klein plekje aan de onderzijde waar het binnenpaneel op het buitenpaneel zit. Dit is hersteld geworden en zo konden de portieren ook in de grondlak.
De binnenzijde van de dorpels hadden twee plekken die vervangen moesten worden maar de buitendorpels waren nog hard en zonder roest. De voorste linker balk waar de voorstoel op wordt gemonteerd was erg slecht zo ook het vloergedeelte links voor. Ook hier was nieuw plaatwerk voor gehaald en deze delen zijn dus vervangen.
De voorkop had meer aandacht nodig. De motorkap was krom en geroest en hier werd een gebruikte andere voor gevonden, al had deze ook wat plekjes in de lak zodat deze tot op het metaal blank gemaakt moest worden. De a-stijlen en binnenschermen zijn keihard, wat niet kon worden gezegd van het bovenste deel van het schutbord waar de verwarmingsmotor onder zit. Dit deel samen met de paravent en onderste raamsponning waren erg verroest. Dit moest eerst gestraald worden voordat er nieuw plaatwerk in kon.
Het voorfront en beide voorschermen werden vervangen door nieuwe delen. Ook de accubak met steun zijn vervangen.
Afgezien van de carrosserie, moet de rest ook gerestaureerd, gereviseerd of vervangen worden. Ben eerst begonnen met het onderstel, zodat dit er als eerste onder kan worden gezet wanneer de body gespoten is. Als eerste de vooras, van het type RS, geheel schoongemaakt en ontroest en in de primer gespoten. Het stuurhuis is helemaal uit elkaar gehaald, gereviseerd en met nieuwe rubbers en stuurstangeindjes weer in elkaar gezet. De 22mm stabilisatorstang geheel schoongemaakt, geprimerd en gespoten en voorzien van nieuwe rubbers voor in de draagarmen.
De achteras ook van het type RS is helemaal uit elkaar gehaal, ontroest en opnieuw gespoten. De steekassen zijn voorzien van nieuwe wiellagers, en het differentieel is samen met de versnellingsbak naar Henk van RS rebuilding in Esbeek gebracht om helemaal na te kijken en zo nodig te reviseren. De bladveren zijn uiteraard van het eerste type en het hele pakket zag er nog goed uit en is dus ook schoongemaakt en gespoten om hergebruikt te worden. De voorpoten zijn van een type Capri en nog in prima staat. Alles toch even uit elkaar gehaald om te spuiten. zelfs de stickers op de voorpoten zijn vernieuwd. De naven zijn voorzien van nieuwe geventileerde remschijven en nieuwe wiellagers.
Tijd voor een nieuwe jas... we zijn zover dat een nieuwe laklaag kan worden aangebracht. De auto staat compleet in de grondlak en is geschuurd voor het spuiten. Als eerste wordt de binnenkant gespoten; het interieur, motorruimte en kofferbak. Daarna kan de buitenkant voorzien worden van een nieuwe jas met 2K lak. De kleur is Signal Orange, een originele Ford kleur uit de 70-er jaren. De kleur is tegenwoordig vrij zeldzaam al lijkt deze veel op RAL1003 waarmee veel bedrijfsvoertuigen worden gespoten.
Het is niet de originele kleur die de Escort had toen hij van de band rolde maar, de originele kleur was ook een oranje variant zoals je op de foto's hierboven kunt zien en deze staat ook zo op het kenteken vermeld.
Zie het eindresultaat hieronder;
De Escort is eindelijk weer thuis van de spuiter. Het opbouwen (het feest) kan beginnen! Maar eerst moeten we nog tectyleren en verschillende delen zwart maken. Als eerste heb ik de wielkuipen getectyleerd en alle holle ruimtes zoals dorpels, chassisbalken, paravent, achterschermen en binnenzijde van de portieren voorzien van tectyl. De rest (0nderzijde) doe ik later als de bok eronder vandaan is en de Escort weer op z'n poten (wielen) staat. Na het tectyleren ben ik begonnen met het zwart maken van diverse delen zoals paneel onder hoedenplank, paneel onder achterbank, a-stijlen, dashboard, en gedeelte achter de grille. Dit vergt allemaal erg veel tijd door het vele afplakken en drogen. Het zwart maken van de raamomlijsting, buitenzijde dorpels en achterpaneel rondom de achterlichten volgen... a.s.a.p.
Al het sluitwerk zit er ook weer in. Achterklepslot, portiersloten en grepen en de ontgrendeling van de motorkap.
We zijn weer een stap verder! De Escort staat weer op zijn wielen! De achteras zit er weer onder met het reviseerde 3.54 differentieel en het voorterrein is gemonteerd. RS vooras met de reviseerde Capri poten en stuurhuis. De Escort staat tijdelijk op stalen velgen en de bok is er eindelijk onderuit. Het zwart maken van de diverse delen is ook afgerond. De dorpels zijn zwart gespoten, zo ook het laatste gedeelte rondom de achterlichten. Nu kan dan ook de verlichting er in. De nieuwe koplampen en nog hele mooie gebruikte achterlichten maken het gelijk meer auto. Voor de grille heb ik twee opties, een goede gebruikte met origineel zilveren randen of een geheel nieuwe zwarte. Later beslis ik wel wat mij het mooiste lijkt. De bumpers kunnen er ook op. Voor de voorkant komen er nieuwe korte sport bumpers op en voor de achterzijde een polyester imitatie van de originele. De originele was een beetje krom en niet goed te herstellen. Maar het eindresultaat ziet er prima uit.
De hemel die erin zat had een klein scheurtje, dus op zoek geweest naar een gebruikte die nog heel was. Voor het monteren van de hemel kwam ik er achter dat de hemel van deze 75'er Escort anders was dan een later type. De binnenverlichting is nog van een mk1 type! De andere hemel kon dus niet gebruikt worden omdat ik "stof" te kort zou komen bij de binnenverlichting. Dus toch maar de originele gerepareerd en weer terug gemonteerd. Een heel karwei! Tjonge heel wat pogingen moeten doen om de hemel er weer netjes er in te krijgen ook omdat dit heel voorzichtig moest gebeuren om te voorkomen dat de stof zou scheuren in de naden. Uiteindelijk gelukt en na montage is de hemelbekleding met vinylspray mooi zwart gespoten. Dit ook omdat de hemel na 45 jaar wat plekjes had die ik niet goed schoon kreeg en tevens de reparatie minder goed zichtbaar is.
Het duurde ook een paar dagen voordat de hemel zich weer had strak getrokken.
Na het monteren van de hemel konden de voor- en achterruit er weer in. De raamrubbers waren nieuw dus het was een heel werk om deze er in te zetten. Met goede hulp lukte het eindelijk! De zijruiten en portierruiten waren gelukkig een koud kunstje... Het laatste waren de binnenspiegel, zonnekleppen en c-stijlkappen die weer terug gemonteerd konden worden. Ohja.... c-stijl kappen zijn van een 75'er Escort ook weer eens anders dan die van een later type. Bij deze zit namelijk een bevestigingsclip minder op. De zwarte RS kappen die ik nog had liggen, heb ik dus moeten aanpassen door de bovenste clip weg te knippen. Er zit hiervoor namelijk geen gat voor in de carrosserie! Zo leer je steeds iets bij....
In de kofferbak ontbrak nog de benzinetank. Deze had ik eerst met een camera van binnen geïnspecteerd of die nog wel bruikbaar was. Maar deze was nog in super staat! Geen enkele roest van binnen en zelfs de bevestigingspunten aan de onderzijde waren nog perfect. Eerst voorzien van een nieuwe laklaag en de rubber vulhals die helemaal verrot was vervangen door een nieuw exemplaar. De afsluitbare tankdop komt niet meer terug omdat ik de originele die in de kleur van de auto gespoten is mooier vind staan.
Het is effe een dingetje als je de tank monteert om het kabeltje voor de tank-meter, even vast te plakken zoals dit origineel ook zit. Dan hoef je de tank er niet weer eens uit te halen als het kabeltje valt en je het met geen mogelijkheid naar boven kunt halen. ;-)
Daar hadden ze vroeger zeker al eens over nagedacht!
Aan de buitenzijde nog even verder gegaan met het monteren van de ruitenwissers met nieuwe wisserbladen en de nieuwe gele kentekenplaten. Nog even bedenkingen gehad om blauwe platen te monteren die er ook nog bij zaten, maar bij navraag mag dit niet meer. Het voldoet niet aan de eisen. Het bouwjaar op het kenteken moet van voor 1978 zijn (dit klopt; bouwjaar is van 1975) maar moet ook bestaan uit 2 groepen van twee cijfers en 1 groep van twee letters. Blijkbaar is het kenteken ooit kwijtgeraakt ofzo en ooit vervangen en heeft de auto een nieuwer kenteken gekregen met twee groepen van twee letters en 1 groep van twee cijfers... Je moet het maar weten!
Tijd om binnen verder te gaan met het interieur. De deuren kunnen weer in elkaar worden gezet. Raammechanisme schoongemaakt en opnieuw ingevet. Portierpanelen gemonteerd. Dit zijn gebruikte, maar in zeer goede staat. Ze hadden alleen de verkeerde kleur, dus met vinylspray overgespoten in de kleur zwart. De achterste panelen zijn ook opnieuw gespoten maar voordat deze gemonteerd zijn heb ik eerst de binnenzijde van de achterschermen voorzien van isolatie materiaal. Dit materiaal is van Armaflex is verkrijgbaar in diverse diktes en heeft een zelfklevende kant. Dit wordt veel gebruikt bij campers en caravans. Is makkelijk te verwerken en dempt het geluid. De hoedenplank is ook een gebruikt exemplaar maar deze is nog in nieuwstaat. Ditmaal zonder speaker-gaten die wel in de oude zaten... De stoelen en achterbank moeten opnieuw bekleed worden. Dit gaan we ook zelf doen. De bekleding is uitgevoerd in de originele stof Betacloth en aangeleverd door de firma Aldridge Trimming in Engeland. De achterbank opnieuw bekleden is nog redelijk makkelijk. De oude bekleding verwijderen en goed fotograferen waar alle krammen zitten. De nieuw stof is van erg goede kwaliteit en past perfect. Het resultaat is erg mooi geworden. De originele vloermat was erg vuil en er zat op sommige plekken zelfs schimmel op. Deze moest professioneel gereinigd worden en heb ik weggebracht naar Solcleaning in Swalmen. De mat is erg opgeknapt en bijna niet meer te herkennen! Ook voordat deze gemonteerd is, heb ik de vloerdelen voorzien van isolatiemateriaal. De voorstoelen zijn originele RS Recaro's, maar ook deze moeten voorzien worden van een nieuw jasje. De bekleding is wederom van Aldridge maar de moeilijkheidsgraad om deze erop te krijgen ligt een stuk hoger dan de achterbank. De voorstoelen uit elkaar halen was al een kunst op zich. Ze bestaan uit diverse delen en er zitten heel wat krammen en klemmetjes in. Het schuim van de stoelen was gelukkig in erg goede staat. De straps onder het zit gedeelte waren uitgerekt en hebben we onder het naaimachine korter gemaakt zodat de spanning weer oké was. Nadat de stoelen uit elkaar waren gehaald heb ik eerst de frames moeten lassen omdat er diverse moeren los waren geraakt. Hierna alles netjes opnieuw gespoten. De nieuwe hoezen passen perfect. Met wat handige hulp de klemmen en krammen weer geplaatst en de stoelen weer in elkaar gezet. Het resultaat mag er zijn. Ik ben er blij mee :-)
De kachel, je gelooft het of niet, is ook weer uit de mk1 serie... Ik wilde eerst nog een goed exemplaar uit een mk2 gebruiken maar de aansluitingen op de kabelboom zijn anders. Deze oude versie kachel heeft nog een weerstandsdraad voor de lagere kachelstand en de nieuwere kachel heeft deze in de kachel zelf zitten. Er zat dus niets anders op om de oude te gebruiken. Deze eerst helemaal uit elkaar gehaald om alles goed schoon te maken. Het onderste gedeelte had tijdelijk onderdak geboden aan een muizenfamilie en zat vol met blaadjes en ander nestmateriaal... Nadat alles weer spik en span schoon was gemaakt en het motortje getest kon de kachel weer in elkaar worden gezet en terug op zijn plaats. Alle luchtslangen en ventilatieroosters goed gereinigd zodat er straks weer schone lucht doorheen kan. ;-)
Het dashboard is gelukkig redelijk eenvoudig. Na het monteren van de kachel blijft er al weinig meer over. Ik heb gekozen voor het extra RS bakje wat bij de bijrijder in het dashboard zit. Er moest nog een origineel klokje bij gezocht worden om de naderhand ingebouwde voltage meter te vervangen. Onder het dashboard zit het bedieningspaneel. Dit goed schoongemaakt en alle schakelaars weer aangesloten. Het originele klokkenpaneel wil ik niet meer gebruiken, maar vervangen door een versie uit een RS. Dit heeft een oliedrukmeter ipv een olielampje en een extra toerenteller. De aansluitingen zijn natuurlijk anders dan het origineel, dus even puzzelen hoe de draadjes aangesloten moeten worden!
De stuurkolom is redelijk hetzelfde als die van de latere mk2's, alleen de bevestiging op het schutbord is anders. In plaats van de enkele bevestigingslip onderaan zit er een ovale bevestiging omheen die boven en onder vast zit op het schutbord. Contactslot en hendels voor verlichting en richting aanwijzers zijn volgens mij hetzelfde. De hele stuurstang heb ik uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gespoten, ingevet en weer terug gemonteerd. Het dashboardkastje wat ik nog had liggen wilde ik graag in deze auto gebruiken, alleen kwam dit uit een escort met rolkooi en was het rechter afdekkapje er niet meer bij. Dit heb ik dus na moeten maken, zodat het gat opgevuld werd tussen het kastje en de A-stijl afdekkap. Hiermee is het interieur redelijk af. Het middenconsole komt nog als de bak eronder zit.
Het schiet zichtbaar op maar er moeten nog heel wat onzichtbare dingen gebeuren. Zo ben ik ook maar alvast begonnen met het onderblok van de motor. Deze eerst geheel uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. De zuigers en zuigerwanden zien er nog prima uit en er zijn zelfs nog sporen te zien van het honen. Ik vermoed dat deze motor al eens opgefrist is, niet al te lang geleden. Toch de drijfstanglagers los gehaald om te controleren of er misschien schade was. De slijtsporen zijn minimaal en de krukas ziet er nog als nieuw uit. De drijfstanglagers toch vernieuwd en de krukaskeringen voor en achter vervangen. Zo was het onderblokje alweer klaar om te spuiten en konden de motorsteunen, waterpomp en koppeling er tegen aan. Met behulp van een takel kon het onderblok met gereviseerde bak weer terug op zijn plek in de Escort. De koppelingskabel, km-tellerkabel, oliedukmeter leiding en pook konden zo weer aangesloten worden. De hoes om de pook heb ik zelf moeten maken omdat het middenconsole niet standaard is maar wel perfect past.
Vandaag ook bezig geweest met de benzineleiding. Deze is geheel vervangen door een nieuw exemplaar. De hard plastic leiding zit met klemmen vast op de origineel plek en is aangesloten op de mechanische pomp. Een heel karwei en je ziet er niks van... net zoals het monteren van de handremkabel. Deze eerst helemaal uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, gespoten en waar nodig ingevet. Alleen nog eens een keer afstellen...
Vandaag de startmotor gemonteerd. Even een goede uit moeten zoeken want er zijn nogal wat varianten. De diepte moet goed zijn, zodat de tanden ook in het vliegwiel grijpen en deze is van een Sierra die iets meer vermogen heeft. Voordat ik de aandrijfas gemonteerd heb, heb ik eerst nog even de handrem afgesteld. Daarna de bak en differentieel gevuld met olie. Het volgende op het programma stonden de remmen. De rembekrachtiger, die ik nog had liggen, is van een RS en heeft een grotere diameter. Deze heb ik schoongemaakt en opnieuw gespoten en voorzien van een nieuwe hoofdremcilinder. De remleidingen zelf moesten allemaal vernieuwd worden. Dus, nieuwe leidingen en nippels besteld en een professioneel setje geleend om de kopjes eraan te persen. Ik had de oude originele leidingen nog, wat het namaken makkelijker maakte. Best een leuk werkje, al kost het de nodige moeite en tijd om alles netjes en strak eronder te krijgen. Ik zag hier een beetje tegenop, maar achteraf gezien was het een "piece of cake". Wel hopen dat alles dicht blijft na het ontluchten, haha....
De remmen zijn ontlucht en alles is gelukkig dicht. Ondertussen ook weer verder gegaan aan de motor.
De cilinderkop moest voor montage ook eerst nagekeken worden. De kop zag er nog prima uit. Toch alles uit elkaar gehaald. De kop eerst laten vlakken zodat we zeker weten dat deze recht is. De nokkenas vertoont geen slijtsporen en door midden van een lek-test gecontroleerd of de kleppen goed sluiten. Alle kleprubbers waren hard geworden en deze zijn nu vervangen door nieuwe rubbers. De kop gespoten, weer in elkaar gezet en de klepspeling alvast ingesteld.
Voordat ik de kop ga monteren wil ik eerst de kabelboom in de motorruimte afmaken. Nu kom ik overal nog makkelijk bij.
Er was al iemand aan de kabelboom begonnen en er kwamen hier en daar kabels met een andere kleur uit, zodat eerst gekeken moest worden waar ze voor bedoeld waren.
Omdat ik een elektronische ontsteking ga gebruiken, moet deze ook anders worden aangestuurd dan een verdeler met contactpuntjes. Alle kabels heb ik nu liggen zoals het moet worden en kunnen ze opnieuw worden ingetaped. Voordat ik dit ga doen, doe ik eerst nog een test of alles op elektrisch gebied werkt.
Na een paar daagjes rust weer verder gegaan met het project. De cilinderkop zit weer op zijn plaats en de distributieriem gemonteerd. Ook tussendoor bezig geweest met de jute zak voor de krik. De originele zak was niet meer bruikbaar omdat er grote gaten in zaten. Een nieuw stuk jute gevonden en op maat geknipt en professioneel laten stikken. Daarna de nieuwe jute zak op kleur gebracht met textiel verf. De krik voorzien van een nieuwe laklaag en klaar is kees. Weer een mooie aanvulling voor in de kofferbak.
Vandaag de uitlaat gemonteerd. De uitlaat die ik gemonteerd heb is hetzelfde als van een RS. Uitlaatspruitstuk met nieuwe downpipe. Dan een bochtje om de uitlaat aan de andere zijde onderuit de auto te laten komen. De uitlaat heeft twee dempers, eentje voor de achteras en een grote einddemper achter de as. De achterste steun heb ik moeten verplaatsen en de steun voor de achteras heb ik zelf moeten construeren. De uitlaat zit er netjes onder en zal straks een mooi standaard geluid produceren...
Zaterdag de striping gemonteerd. De stickers komen van DMB Graphics in Engeland. Zij hebben de licentie van Ford om alle stickers van Ford te verkopen. Goede kwaliteit voor een redelijke prijs. De striping die ik gekozen heb is van een 1300 Sport. De zwarte lijnen zullen mooi afsteken op de felle kleur. Jobert heeft me met dit karwei geholpen. Van te voren alles goed uitgemeten en goed naar foto's van vroeger kijken hoe het origineel erop moet. Dat valt tegen.... vroegen namen ze het niet zo nauw met uniformiteit en zijn er verschillende variaties uit de fabriek gerold. De bovenste lijn loopt niet altijd even ver van de swan-lijn. Soms ligt deze eraan, en soms een paar millimeter er onder. Hetzelfde geldt voor de voorste strepen op de motorkap, de ene ligt hoger dan de andere. Dan maar degene kiezen die we zelf het mooiste vinden. Het resultaat is erg goed geworden. Helemaal naar mijn zin!
Vandaag de velgen gemonteerd. De 7J RS velgen zijn hersteld, de randen zijn afgedraaid om de stoeprandschade weg te werken, van binnen en buiten gestraald en gepoeder-coat in zilver. Nieuwe bandjes erop in de maat 185/60 R13 en de naafkapjes zijn voorzien van nieuwe stickers. Daarna de auto eerst handmatig uitgelijnd. Met een touwtje langs de auto de voorste wielen rechts zetten. Voldoende om de auto rechtuit te laten rijden zonder van de weg af te lopen. Het uiteindelijke uitlijnen komt later wel als de auto gekeurd is.
Het project begint aardig op te schieten. Vandaag heb ik zo'n beetje de laatste dingen gedaan zoals de carburateur, radiator en slangen van het koelsysteem gemonteerd. De carburateur is een twee-traps Weber 32/36 DGAV met een standaard luchtfilter. Daarna verder gegaan met de radiator te monteren. Hier heb ik gekozen voor een aluminium exemplaar en niet de originele. Deze koelt beter en heeft iets meer capaciteit. De koel-fan zit ervoor gemonteerd en is van het merk Spal. Via een temperatuursensor in de radiator wordt de fan aangestuurd. De radiator heb ik aan de voorzijde zwart gespoten zodat deze achter de grille niet opvalt. Als laatste nogmaals onder de auto gekropen en alle bouten en moeren nagetrokken. Zou lullig zijn als we tijdens de eerste proefrit al onderdelen zouden verliezen...
De laatste loodjes! Het project loopt op zijn einde, starten keuren en rijden zullen we maar zeggen... Eerst maar beginnen met het laten draaien van de motor en deze even op temperatuur laten komen. Nadat de rook was opgestegen (dit was de lak van het uitlaatspruitstuk die even moest inbranden) kon ik het toerental afstellen en de voorontsteking afstellen. Deze op 10 graden gezet. Daarna even een kort stukje gereden om te kijken of hij remde en er geen rare rammels waren. Wel bleek de carburateur in te houden bij een laag toerental, Wat later bleek de co-afstelling. Afspraak gemaakt voor de APK en hopen op een positief oordeel van de keurmeester.
De dag van de Apk was een groot feest. Na het afstellen van de verlichting en CO (deze stond op 0.2 en mag max 4,5 zijn!) kwam de Escort met vlag en wimpel door de keuring. De eerste rit van 70 km was dan ook genieten... tot dat de pook wat erg soepel aan begon te voelen. Ohje... maar snel richting huis en na controle bleek de kunststof kogel van de pook geheel af te brokkelen. Dat ding was bros geworden en plakken ging niet meer helpen. Gelukkig had ik nog reserve onderdelen... wie had dat gedacht! Zo had ik nog een pook als reserve voor de rally auto. Een quickshift geheel uit metaal. Niks kunststof meer en kan dus ook niet kapot. Het enige nadeel is dat deze pookjes wel eens beginnen te trillen bij een bepaald toerental. Dat gaan we dan maar testen of dit bevalt.
De volgende dag weer een lange toer gemaakt zelf over Duits grondgebied... het vertrouwen lag hoog. ;-) De auto rijdt heerlijk en het is prachtig om de reacties onderweg te mogen ontvangen. Duimpjes omhoog, mensen die zwaaien, leuk om weer een Escort te hebben kunnen redden van de ondergang en weer vol van te kunnen genieten.
Zoals hierboven al te lezen is heeft de Escort in de begin jaren '80 een ander kenteken heeft gekregen. Omdat het een origineel in 1975 in Nederland geleverde auto is, bestaat de mogelijkheid om het originele kenteken terug te vragen bij de RDW. Dit heb ik dus aangevraagd en na een paar weken kreeg het nieuwe originele kenteken (41-FS-48) in de brievenbus. Jammer alleen dat de te naamstelling veranderde naar de dag dat het originele kenteken opnieuw is uitgegeven. De historie van PP-02-JV is hiermee ook verloren gegaan.
De eerste Escort mk2's werden geleverd met FORD letters in de grille. Omdat deze uit 1975 is, hoort hier dus ook een grille in van het eerste type. De originele grille die bij de auto zat, was helaas kapot en krom. Daarom heb ik gezocht naar een ander exemplaar. In Ierland heb ik een bedrijf gevonden die deze nieuw kan leveren. Het zijn exacte kopieën van het origineel. Deze nieuwe grille heeft ook een zilver randje rondom, wat weer goed afsteekt op het zwart. Toen de grille eruit lag heb ik ook de steuntjes gemonteerd voor de verstralers. De sport uitvoering werd vroeger namelijk geleverd met extra lampen voor.