Classic Ford
Escort RS2000 MK2                                                                                   

Mijn escort project

Op deze pagina kunnen jullie de restauratie volgen van mijn Escort mk2 project. Iedere keer als ik een stukje verder ben zal ik dit op de website plaatsen. Houdt deze pagina dus goed in de gaten!

Het was niet echt de bedoeling een nieuw project te beginnen, maar een collega vertelde mij (in 2018) dat er bij hem in de buurt ook zo'n Escort stond zoals ik heb. Dit maakte mij nieuwsgierig en vroeg hem of hij er een foto van kom maken en eventueel een telefoonnummer van de eigenaar had. 

Het bleek een 1.3L uit 1975 te zijn waar al iemand aan begonnen was. Er zaten al nieuwe voorschermen op en achter waren de wielranden gerepareerd. Hij stond op 7J RS velgen en zag er nog redelijk goed uit. Zonde dat deze auto buiten stond in weer en wind. Een telefoontje naar de eigenaar van het terrein volgde snel maar helaas zonder gewenst resultaat. Hij was niet de eigenaar en wist me te vertellen dat de Escort niet te koop was..... zonde! Jammer, maar het verhaal kreeg 3 jaar later, een onverwacht vervolg in 2021!

Dezelfde collega vertelde me dat hij de eigenaar van de Escort gesproken had en en dat deze mij ging bellen. Wat een nieuws! En inderdaad belde de eigenaar mij een aantal dagen later met de vraag of ik interesse had in zijn Escort. Zijn project was gestrand, hij ging verhuizen naar een andere woning en de Escort mocht weg inclusief bijbehorend spullen. De Escort die al drie jaar buiten stond had namelijk geen motor en bak erin, maar die had hij nog. De vraagprijs was acceptabel en ik moest eerst maar eens komen kijken voordat ik ja zei... Ja stond voor mij al vast, Deze auto mocht niet verder rotten en moest een nieuwe kans krijgen! 

Door de Corona tijd is de Escort RS weinig gebruikt en er waren geen/weinig track-days en evenementen waar we de Escort mee naar toe konden nemen. Het idee om een standaard Escortje erbij te hebben om lekker mee te kunnen toeren en rondrijden sprak me wel aan. Deze kans om dit project te kopen liet ik dus niet voorbij gaan.

De jaren buiten hadden de Escort geen goed gedaan. De begroeiing had inmiddels bezit genomen van de auto en zelfs de weg gevonden naar het interieur. Alles zat onder de klimop... Ondanks dit zag ik de potentie in deze auto. De eigenaar vertelde dat er RS voorpoten onder zaten en een RS achteras met 3.54 overbrenging. Ook had hij er diverse onderdelen bij; Een getunede RS2000 motor, 5-bak met RS kom, Aluminium karterpan, een 5de RS wiel etc.... ik was overtuigd, de Escort ging mee!

De dagen na thuiskomst, eerst de balans eens opgemaakt. Hoe was de staat van de Escort? Wat moest er allemaal vernieuwd worden? Wat gaat het kosten? Allemaal vragen die langzaam een antwoord moesten geven. Eerst maar eens begonnen met het demonteren van de auto. Alles moest eruit om te kunnen zien wat er aan plaatwerk nodig was. Een zaterdagmiddag was voldoende om de Escort te strippen...

Er kwamen behoorlijk nog wat plekken naar voren die eerder verborgen zaten. Vloerplaat linksvoor. Binnendorpels links en rechts hadden kleine plekjes. En de voorste koker waar de voorstoel op wordt gemonteerd was er slecht aan toe.

De Escort was aardig vuil (groen) van buiten en kon wel een wasbeurtje gebruiken. Tjonge, dat deed wonderen. De kleur was lichter dan gedacht en begon hier en daar zelfs te glimmen! 

De verschillen in carrosserie waren opvallend. Veel kenmerken van de mk1 body zaten nog in deze auto zoals de metalen plaat achter de rugleuning van de achterbank. De slotplaat in het voorfront heeft bovenop afgeronde hoeken en de paravent heeft 5 "deuken" in plaats van de zeven bij latere bouwjaren. Opletten dus bij bestellen van plaatwerk. Plaatwerk was er genoeg nodig. Nieuwe voorschermen, voorfront, paravent, vloerdelen, wielranden, achterpaneel tussen de achterlichten etc... Een ritje naar Harrie Drenth was het eerst volgende agendapunt.

De lijst met plaatwerk was behoorlijk maar Harrie had alles op voorraad. Hij levert al meer dan 30 jaar plaatwerk van Magnum. Je kunt hiervoor kijken op: www.magnumclassicfordpanels.co.uk

Na een zaterdag plaatwerk ophalen in verweggistan, kon het project verder. 

Het achter tussenpaneel had links wat schade opgelopen en zat vol met overbodige gaten. Dit moest dus vervangen worden. Het linker achterscherm was aan de achterzijde ook beschadigd en was al eens gerepareerd maar niet 100%. Ook dit moest beter zodat ook de naden van de achterklep weer netjes waren. De achterklep zelf had een klein roestplekje aan de rechter kant. Dit kon netjes gerepareerd worden zonder de klep te vervangen.

Op de randen van de achterschermen onder de achter zijruiten zaten links en rechts ook kleine roestplekken waar de chroom raamomlijsting had gezeten. Deze omlijsting komt niet meer terug dus moesten de randen netjes strak worden. 

Aan de wielrand rechts was nog niets aan gedaan. Toch zat aan de achterzijde een klein plekje onder de lak. Niet erg genoeg  om de gehele wielrand te vervangen, maar een nieuw stukje wielrand inlassen was voldoende om dit te herstellen. 

De oude lak op het achterscherm is trouwens geheel verwijderd zodat deze niet kan gaan werken als de Escort straks wordt overgespoten. Dit zou zonde zijn van al het werk.

De wielrand aan de linkerzijde was al door de vorige eigenaar gerepareerd, maar doordat de auto zo lang buiten had gestaan in wind en regen moest dit opnieuw. De oude plamuur geheel verwijderd en de gerepareerde wielrand weer vervangen door een nieuwe.

Binnenkort meer! volg deze pagina.....